Hvad er forskellen på vægttab og sund livsstil?

2020-02-29

Vægttab? Nej fedttab!
Det er vigtigt, at vi skelner mellem begreberne vægttab og fedttab, når vi taler om vægttabsforløb og sundhed. Hvorfor? Fordi vægttab betegner den samlede mængde tabt kropsvægt, og fedttab betegner, som ordet antyder, tabet af kropsfedt. Hvorfor spiller det en rolle? Det gør det af den simple grund, at vi som oftes går i gang med et vægttabsforløb for at tabe fedtmasse og ikke fx muskel- eller knoglemasse. Jeg kommer tilbage til hvorfor lidt senere i indlægget.
Vægttab betegner som sagt den samlede mængde tabt kropsvægt. Når du stiller dig op på badevægten, viser den din samlede kropsvægt. Den skelner ikke mellem fedt, muskler, væske, organer og knogler men ligger blot vægten af disse sammen og viser dig din samlede kropsvægt. Hvad kan du bruge det til? Meget lidt! Du kan nemlig sagtens tabe fedt uden at kunne se det på en badevægt, da vi ofte både tager på i væske og muskelmasse under et vægttab. 

Dine muskler beskytter dig
Under et fedttab er der altid én ting, vi absolut ønsker at bevare. Muskelmasse! Det er enormt vigtigt, at kroppens muskler som minimum bevares eller øges under et fedttab. Hvorfor? Fordi stærke muskler har stor betydning for, at du kan blive ved med at være i stand til at udføre dine daglige gøremål.
Hvis du fx kun dyrker cardio/udholdenhedstræning, så risikerer du lige så stille at "skrælle" dine muskler af. Jamen hvad er det, du siger Nadia? Det jeg siger er, at for at vedligeholde din muskelmasse, bør du kombinere styrketræning og cardio, da cardio først og fremmest er med til at øge din iltoptagelse og gøre dit hjerte stærkere. Selvom du bruger dine ben til fx løb og cykling, så kan det ikke samenlignes med styrketræning, som forbedrer dine muskelmasser og øger kroppens evne til at forbrænde fedt i hvile. Jo mere muskelmasse du har, desto flere kalorier forbrænder du, selvom du ligger i sofaen, da det kræver mere energi at opretholde muskler end fedt. Du vil altså have stor fordel af at lave styrkeøvelser med belastning ved siden af din cardiotræning.

Vægttab og sundhed
Nu har jeg talt lidt om, hvorfor det er vigtigt at skelne mellem vægttab og fedttab. Men hvad er forskellen på vægttab og sundhed egentligt? Måske forbinder du vægttab med noget sundt, da det ofte nævnes i forbindele med et ønske om at tabe sig og få en bedre livsstil. Men vægttab er ikke nødvendigvis = sundhed. Helt enkelt, så kan du tabe dig ved kun at spise pizza, kage, burgere, is, hotdogs, stegt flæsk mm. Så kan vi diskutere, hvor "sundt" det er at tabe sig på en diæt bestående af pizza og burger, som endvidere er rig på kulhydrat og fedt. Omvendt kan vi også diskutere, hvor sundt det er at ligge i kalorieunderskud ved kun at leve af suppe, kål, kylling og vand. Vægttab/fedttab betyder i sin enkelhed tab af fedt, hvilket kun opnås ved at ligge i kalorieunderskud. Lige meget hvor meget motion, du dyrker, lige meget hvor meget du forbrænder, hvis du stadig spiser mere, end du forbrænder, så tager du på.

Kalorieregnskabet

Lad os sige, at du på daglig basis forbrænder 1400 kalorier i hvile. Dvs. den energi din krop bruger på at holde dig i live, når du ligger ned helt stille. Så snart du rejser dig og begynder at bevæge dig, øges din forbrænding. Du går måske op af trapper dagligt, cykler til og fra arbejde og går en aftentur. Derudover dyrker du måske motion 2 gange i ugen. Gennemsnitlig forbrænder du udover de 1400 kalorier 500 kalorier ekstra om dagen, så du på daglig basis forbrænder 1400 + 500 = 1900 kalorier. Lad os så sige, at du i din daglige kost når op på 2000 kalorier, så spiser du 100 kalorier mere, end du forbrænder. Så tager du altså på. Ikke meget, men du tager på! Lige meget hvor hård din seneste træning var, så vil du IKKE tabe dig, hvis du fortsat spiser mere, end du forbrænder. Dermed ikke sagt at træningen er overflødig, ALDRIG! Den bidrager til din kondition, velvære og vedligeholdelse af muskelmasse og styrker dine knogler. 

Alt er tilladt

Et fedttab afhænger ikke af en bestemt kost. Kroppen forstår kun, hvor meget energi du propper i den, og hvor meget du bevæger den/forbrænder. Så propper du mere energi indenbords, end du forbrænder, så kvitterer kroppen med nyt fedt og omvendt, spiser du mindre, end du forbrænder, så taber du dig. Således kan du tage på ved at spise ALT, og du kan tabe dig ved at spise ALT. Men er fedttab ALT? Hvor kommer sundheden ind? Det fortæller jeg mere om nedenfor.

Fedtforbrændende kost
Der findes hverken fedtforbrændende eller slankende kost. Der findes heller ikke kost, der feder. Det eneste, der feder, er for mange kalorier, og kroppen ved ikke, om de kalorier kommer fra burger eller broccoli. Spiser du nok broccoli, kan du også tage på af det. Der skal bare rigtig meget broccoli til, før du har indtaget for mange kalorier, da broccoli inderholder få kalorier pr. 100 gram modsat en burger, der indeholder mange kalorier. Derfor er det under et fedttab også væsentligt at spise fødevarer med et lavt kalorieindhold, da der således er plads til mere mad. 

Sund og usund kost
Men hvad er sund og usund kost egentlig? Måske forbinder du sund kost med salat, broccoli, grønkål, kylling, juice, smoothies og usund kost med pizza, burger, slik, kager, is, kulhydrater, fedt osv. Lad mig lige slå fast, at der ikke findes sund og usund kost! En fødevare er ikke sund eller usund i sig selv, og en fødevare kan ikke stå alene, når vi taler sundhed. Du har måske læst om eller prøvet suppekure og slankediæter, der udelukker kulhydrater og fedt. Det er faktisk skræmmende, at nogle slipper afsted med at markedsføre disse mirakelkure og quickfixes, da kulhydrat og fedt er 2 ud af 3 af de brændstofkilder, vi som mennesker kan indtage for at kunne opretholde kroppens funktioner. Endvidere har et quickfix intet med sundhed at gøre. Det er, hvad det er, et hurtigt fix og oftest ikke holdbart. 

Spis varieret og ikke for meget
Et af Fødevarestyrelsens kostråd er, at vi skal spise varieret og ikke for meget. Hvad betyder det? Vores krop har brug for 3 forskellige makronæringsstoffer: kulhydrat, fedt og protein. Det er kroppens brændstof, som vi får igennem forskellige fødevarer. Kroppen skal have mest kulhydrat, dernæst fedt og sidst men ikke mindst protein. Derudover har kroppen brug for mikronæringsstoffer, som er forskellige mineraler og vitaminer, der er essentielle for opretholdelse af kroppen. Hvis vi absolut skal tale definere en sund kost, så må det være en kost, der opfylder kroppens krav om en bestemt mængde og fordeling af makro- og mikronæringsstoffer. En burger eller pizza er derfor ikke så skidt endda, da disse indeholder en stor mængde kulhydrat, fedt og til dels også protein, som vi jo har brug for. Problemet opstår, når vi spiser for meget af disse typer fødevarer, fordi de store mængder resulterer i for store mængder kulhydrat og fedt i forhold til den daglige ration, kroppen har brug for. Igen, det er ikke pizzaen i sig selv, der feder, det er fordi vi spiser en hel pizza eller en halv i stedet for at nøjes med at nyde et enkelt stykke. 

Fedttab på den sunde måde
Hvad er sundhed egentlig? Det må jeg nok spørge dig om, for sundhed er en individuel ting. Hvad der er sundhed for mig er måske ikke sundhed for dig. For mig er sundhed frem for alt balance og velvære. Det opnår jeg ved at holde mig i gang, få frisk luft hver dag, gå ture, løbe, styrketræne og spise en kost, der gavner min krop, så den forbliver stærk og mobil resten af livet. Men sundhed er for mig også mere end bare en fysisk ting. Det er lige så meget mentalt overskud, hvilket jeg opnår gennem motion og kost men også gennem mine sociale relationer og ved at holde mig opdateret samt udvikle mig. Jeg stiller krav til mig selv, men jeg slår ikke mig selv i hovedet, hvis jeg ikke altid lever op til mine egne krav og balancen ikke kan opretholdes. Det vil være naivt af mig at tro. Det er sundt at fejle, reflektere og rejse sig og gå videre med ny viden. 

Hvad er forskellen på vægttab og sundhed så?
Vægttab/fedttab er noget man beskæftigere sig med i en periode. Det er livet på den korte bane. Et fedttab kan opnåes med alle typer madvarer. Det handler om kalorieunderskud kalorieunderskud, kalorieunderskud. Sundhed er livet på den lange bane. Sundhed er individuelt men taler vi sundhed i form af kost og træning, så er sundhed, når du giver din krop de næringsstoffer, den har brug for og holder den i bevægelse. Et vægttab/fedttab kan 100% opnås uden sundhed. Men sundhed er det, der holder os kørende, og i sidste ende vil du have en sund, slank og stærk krop, blot du giver den de essentielle ting, den har brug for.